رنگ بندی سنگ مرمر کدام است؟

سنگ مرمر چیست؟

مرمر که با نام تجاری سنگ اونیکس در جهان شناخته می‌شود، یک سنگ طبیعی با زیبایی فوق العاده است که به دلیل شفافیت منحصر به فرد و ظرافت بی انتها به یک متریال همه کاره و ارزشمند تبدیل شده است. سنگ ‌های مرمر به دلیل شفایفت و قابلیت عبور نور و همچنین تنوع بالای رنگ و طرح به طور گسترده در دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سنگ با توجه به ترکیب شیمیایی و شرایطی که در آن شکل گرفته است، می‌تواند رنگ‌ها و بافت‌های متنوعی از خود نشان دهد. رنگ بندی سنگ مرمر  شامل سیاه، سفید، قرمز، قهوه‌ای و سبز  و … است؛ در حالی که از نظر بافت ممکن است شامل نوارها، رگه‌ها و لکه‌های گوناگون باشد. همه این موارد باعث شده که هر قطعه سنگ مرمر از نظر ترکیب رنگ و بافت منحصربفرد باشد.

بیشتر بخوانید: کاربرد سنگ مرمر در دکوراسیون داخلی

رنگ بندی سنگ مرمر یا اونیکس کدام است؟

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های سنگ مرمر، طیف گسترده رنگ‌های آن است. رنگ اونیکس می‌تواند از سفید خالص تا سیاه پررنگ، قرمز، قهوه‌ ای، سبز و آبی و … متغیر باشد. این تنوع رنگ به دلیل وجود ناخالصی‌های معدنی مختلف در ساختار کریستالی اونیکس است.

در ادامه به معرفی رایج‌ترین رنگ‌های سنگ مرمر می‌پردازیم.

سنگ مرمر سفید

اولین مورد در لیست رنگ بندی سنگ مرمر، سنگ مرمر سفید کلاسیک است که جزء شیک‌ترین و پرطرفدارترین رنگ‌های سنگ مرمر محسوب می‌شود. سنگ مرمر سفید می‌تواند کاملا خالص و سفید باشد یا رگه‌ها و لکه‌های خاکستری، طلایی، قهوه‌ای روشن و … داشته باشد.

ماده اصلی سازنده سنگ مرمر سفید، کربنات کلسیم است؛ در واقع سنگ مرمر سفید حاوی ۹۹ درصد کربنات کلسیم است. سنگ مرمر سفید غالبا در ساخت راه پله، ستون‌ها و مجسمه‌های تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. رستوران‌ها و هتل‌ها از سنگ مرمر سفید برای لابی‌ها یا راهروهای خود استفاده می‌کنند تا ظاهری شیک و کلاسیک ایجاد کنند.

شفافیت چشمگیر سنگ مرمر سفید، جلوه زیباتری به آن می‌بخشد و آن را به یک انتخاب عالی برای کفپوش فضای مشترک مسکونی و اداری تبدیل می‌کند.

سنگ مرمر سفید رنگ

سنگ مرمر مشکی

مرمر سیاه را می‌توان خاص‌ترین رنگ سنگ مرمر دانست. سنگ مرمر مشکی به دلیل ظاهر فوق العاده چشمگیر و پررمز و رازش، بیشترین تأثیر را بر جای می‌گذارد. رگه‌ها و نقش‌های طبیعی روی این سنگ همراه با طبیعت شفاف، آن را برای افرادی که به دنبال ایجاد ظاهری پیچیده و مدرن هستند، به یک انتخاب عالی تبدیل می‌کند.

همچنین اگر به سبک مینیمال علاقه دارید، می‌توانید از سنگ مرمر مشکی برای ایجاد یک فضای مجلل و در عین حال ساده استفاده کنید. از کاشی دیوار حمام گرفته تا میز آشپزخانه یا حتی کفپوش، سنگ مرمر مشکی می‌تواند مثل یک معجزه باشد!

سنگ مرمر مشکی رنگ یا سیاه

سنگ مرمر قهوه‌ای

اگر به دنبال ایجاد فضایی با حال و هوای خاکی هستید، مرمر قهوه‌ا‌ی همان سنگی است که باید انتخاب کنید. سنگ مرمر قهوه‌ای می‌تواند الگوهای متنوعی داشته باشد؛ از سایه‌های قهوه‌ای تیره با بافت‌ها و الگوهای روشن‌تر گرفته تا سایه‌های روشن‌تر مرمر قهوه‌ای با رگه‌ها و الگوهای قرمز.

این سنگ‌های مرمر زمانی که می‌خواهید ظاهری خاکی طبیعی داشته باشید که در عین حال بسیار پیچیده و ظریف بنظر برسد، انتخاب‌های فوق ‌العاده‌ای خواهند بود.

سنگ مرمر قهوه ای رنگ

سنگ مرمر قرمز

مرمر قرمز واقعا در لیست رنگ بندی سنگ مرمر منحصربفرد بوده و یک گزینه نسبتاً جسورانه و پرشور است. این سنگ مناسب فضاهایی است که با سبک دکوراسیون رترو ( retro یک سبک دکوراسیون که از گذشته الهام گرفته اما به حالت مدرن پیاده سازی می‌شود) ساخته شده‌اند.

از سنگ مرمر قرمز می‌توان در ساخت کفپوش، میز آشپزخانه، مجسمه‌های تزئینی، کاشی کاری دیوار حمام و روکش دیوارهای جذاب استفاده کرد.

سنگ مرمر قرمز رنگ

سنگ مرمر آبی

رنگ آبی سنگ مرمر به علت سطوح بالای منگنز موجود در آن است. سنگ مرمر آبی نسبتا کمیاب است و قیمت بالایی دارد. سنگ مرمر آبی در اغلب موارد دارای رگه‌های طلایی، نارنجی، زرد و سفید است. این سنگ یک انتخاب ایده آل برای ایجاد یک فضای طبیعی، صمیمانه و آرامش بخش در محیط مورد نظر شماست.

اگر به دنبال یک سبک دکوراسیون بسیار طبیعی و البته جذاب هستید، سنگ مرمر آبی قطعا ارزش امتحان کردن را دارد. رایج‌ترین کاربردهای سنگ مرمر آبی عبارتند از سنگ کابینت و جزیره آشپزخانه، مجسمه‌های تزئینی، دیوار پشت تلویزیون، پله و زیر پله، سرویس‌های بهداشتی لاکچری و …

سنگ مرمر آبی رنگ

سنگ مرمر سبز  

وجود کانی‌های دولومیت و منیزیم در هنگام دگرگونی سنگ مرمر باعث تغییر رنگ آن به سبز خواهد شد. رنگ زمینه سنگ مرمر سبز می‌تواند از سبز روشن تا سبز تیره متغیر باشد و معمولا رگه‌هایی از سفید، طلایی و قهوه‌ای دارد. رنگ سبز این سنگ، حس آرامش خاصی ایجاد می‌کند. این رنگ بندی سنگ مرمر در اماکن مذهبی بسیار پرکاربرد است.

رایج‌ترین کاربردهای سنگ مرمر سبز عبارتند از سنگفرش لابی، سنگفرش اماکن مذهبی، سنگ کانتر آشپزخانه، میز سنگی، مجسمه‌های تزئینی، سنگ دیوار حمام و سرویس‌های بهداشتی لوکس.

سنگ مرمر سبز رنگ

سنگ مرمر صورتی

مرمر صورتی جزء سنگ‌های مرمر لوکس و گرانقیمت به حساب می‌آید. رنگ زمینه این سنگ مرمر، صورتی بوده و رگه‌ و هاله‌هایی به رنگ‌های طوسی، طلایی، سفید و گاهی آبی دارد. رنگ صورتی این سنگ مرمر به دلیل وجود اکسید آهن دهیدراته در آن است. سنگ مرمر صورتی غالبا در مکان‌های لوکس و لاکچری مورد استفاده قرار می‌گیرد مانند:

  • وسایل تزئینی
  • روشویی سنگی
  • سرویس حمام و دستشویی لاکچری
  • سنگ کف مکان‌های مجلل
  • و …

سنگ مرمر صورتی رنگ

سنگ مرمر پرتقالی

مرمر پرتقالی یا نارنجی دارای تم نارنجی رنگ با رگه‌ها و هاله‌هایی به رنگ سفید، قهوه‌ای و … است. هر چه میزان اکسید آهن در ساختار سنگ مرمر بیشتر باشد، رنگ آن پرتقالی‌تر خواهد بود. از آنجایی که سنگ مرمر پرتقالی، یک سنگ لوکس و گرانقیمت محسوب می‌شود، غالبا در ساختمان‌های معمولی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

این سنگ معمولا در اماکنی نظیر هتل‌های مجلل، رستوران‌های شیک، نمایشگاه‌ها و … به عنوان سنگ کف لابی، سنگ پله، سنگ روشویی، سنگ نمای داخلی و سنگ دیوار و کف سرویس‌های بهداشتی لوکس به کار می‌رود. با نورپردازی پشت این سنگ می‌توانید باعث درخشش رنگ سنگ مرمر پرتقالی شوید!

سنگ مرمر پرتقالی رنگ یا نارنجی

سنگ مرمر عسلی

سنگ مرمر عسلی که با عنوان سنگ مرمر نباتی یا نوشابه‌ای نیز شناخته می‌شود، دارای رنگ زمینه عسلی روشن تا تیره است. این سنگ معمولا هاله‌ها و رگه‌های نامنظم قهوه‌ای و سفید رنگ دارد. سنگ مرمر عسلی جزء سنگ‌های مرمر گرانقیمت محسوب می‌شود و به همین خاطر در پروژه‌های لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رایج‌ترین کاربردهای سنگ مرمر عسلی عبارتند از ساخت پله، ستون، کف و نمای داخلی ساختمان‌های مجلل.

سنگ مرمر عسلی رنگ

چگونه رنگ اصلی سنگ مرمر را مشاهده کنیم؟!

همانطورکه می‌دانید رنگ بندی سنگ مرمر همانند سنگ‌های دیگر در نورهای گوناگون ممکن است متفاوت دیده شود. همچنین عکس‌ برداری با دوربین نیز نمی‌تواند رنگ اصلی سنگ‌ها را به خوبی نشان دهد. با استفاده از دستگاه اسکنر سنگ آیوا می‌‌توانید رنگ دقیق سنگ مرمر را مشاهده کنید و با خیالی آسوده، سنگ مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

در صورتی که بخواهید از تایل سنگ مرمر برای کفپوش، سنگ دیوار و… نیز استفاده کنید، یکسان بودن رنگ تایل‌ها بسیار اهمیت پیدا می‌کند. با استفاده از دستگاه سورت سنگ آیوا می‌توانید سنگ‌های مرمر را سورت کرده و از نتیجه زیبایی و هماهنگی کار لذت ببرید.

جمع بندی

سنگ مرمر به دلیل زیبایی و تطبیق پذیری فوق العاده و همچنین شفافیت و تنوع رنگ بندی، یک ماده بسیار مورد توجه در دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان است. در معماری، سنگ مرمر اغلب برای ایجاد جلوه‌های بصری چشمگیر استفاده می‌شود. می‌توان از آن برای روکش دیوارهای داخلی و خارجی، کف پوش، ساخت میز کار و سایر عناصر معماری استفاده کرد. شفافیت منحصر به فرد و تنوع رنگ بندی سنگ مرمر، آن را به یک متریال همه کاره برای هر سبک معماری تبدیل کرده است.

عکس استاندارد

در دستگاه اسکنر آیوا برای عکس برداری، از دوربین های کالیبر شده استفاده شده که باعث می شود عکس سنگ با رنگ واقعی آن در شرایط استاندارد کاملا برابر باشد.
با توجه به اینکه احتمال تغییر شرایط نور دستگاه در دراز مدت وجود دارد، اسکنر در ابتدای روز وضعیت نور دستگاه را چک می کند تا در صورت نیاز نسبت به تغییر ال-ای-دی ها اقدام گردد. بدین صورت اسکنر آیوا همیشه رنگ واقعی سنگ را اسکن می کند و اگر یک سنگ توسط دو اسکنر آیوا اسکن شود، عکس آن ها کاملا یکسان خواهد بود.

Standard
|

Standard —