رنگ بندی سنگ گرانیت کدام است؟

عوامل موثر بر رنگ بندی سنگ گرانیت

گرانیت یکی از باکیفیت‌ترین سنگ‌های ساختمانی است که استحکام قابل توجه و تنوع رنگ بالایی دارد. این سنگ آذرین نفوذی دارای بافتی با دانه‌های درشت تا متوسط است. کوارتز که اغلب به رنگ سفید است، باید حداقل ۲۰ درصد سنگ را تشکیل دهد تا بتوان آن را به عنوان گرانیت طبقه بندی کرد. آمفیبول، فلدسپات پتاسیم و فلدسپات از دیگر کانی‌هایی هستند که در گرانیت وجود دارند. برای اطلاع از کاربرد سنگ گرانیت در دکوراسیون داخلی منزل و ساختمان می‌توانید روی لینک درج شده کلیک کنید. متفاوت بودن ترکیب مواد معدنی و کانی‌های موجود در این سنگ باعث متنوع شدن رنگ بندی سنگ گرانیت می‌شود.

به عنوان مثال اگر گرانیت با مقدار زیادی آمفیبول و کوارتز ساخته شده باشد، اغلب دارای لکه‌های سیاه و سفید خواهد بود. اگر از فلدسپات پتاسیم زیادی در تشکیل آن استفاده شده باشد، احتمالا صورتی (صورتی سالمون) می‌شود. گرانیتی که عمدتا از کوارتز به تنهایی تشکیل شده باشد، اغلب به رنگ سفید شیری است. از سوی دیگر، فراوانی آمفیبول باعث ایجاد رنگ سیاه یا سبز تیره است.

رنگ اصلی کانی‌های موجود در گرانیت که بالا بودن نسبت آنها، رنگ سنگ گرانیت را مشخص می‌کند، از این قرار است:

  • کوارتز: سفید شیری یا بی رنگ
  • فلدسپات: رنگ سفید
  • فلدسپات پتاسیم: صورتی روشن تا قرمز
  • بیوتیت: سیاه یا قهوه‌ای تیره
  • مسکویت: طلایی روشن یا زرد روشن
  • لابرادوریت آبی: آبی
  • آمفیبول: سیاه یا سبز تیره

رنگ بندی سنگ گرانیت

سنگ گرانیت رنگ بندی بسیار متنوعی دارد که در ادامه به معرفی رایج‌ترین آنها می‌پردازیم.

سنگ گرانیت قرمز رنگ

گرانیت قرمز و صورتی

بالا بودن میزان کانی‌های پتاسیم فلدسپار در سنگ گرانیت باعث ایجاد رنگ قرمز می‌شود؛ هر چه میزان این کانی بیشتر باشد، گرانیت قرمزتر خواهد شد و در صورت پایین بودن سطح پتاسیم فلدسپار، گرانیت به رنگ صورتی در خواهد آمد. گرانیت قرمز برای ایجاد فضاهای لوکس و خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد و معادن متعددی در سراسر جهان و همچنین کشورمان ایران دارد.

سنگ گرانیت سفید رنگ

گرانیت سفید

سنگ گرانیت سفید جزء پرطرفدارترین رنگ‌ بندی سنگ گرانیت است که در دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. قسمت اعظم سنگ گرانیت سفید شامل کوارتز و فلدسپات است و به دلیل وجود کانی‌های آمفیبول و یا گابرو، اکثر انواع گرانیت سفید شامل لکه‌های سیاه هستند. سنگ گرانیت سفید باعث ایجاد محیطی روشن و دلباز می‌شود و تقریبا با تمامی رنگ‌های دیگر در دکوراسیون ساختمان، هماهنگی خوبی دارد.

سنگ گرانیت مشکی یا سیاه رنگ

گرانیت سیاه

این رنگ گرانیت محبوب، ظاهری ساده و در عین حال جذابیتی سلطنتی دارد. از نظر فنی، یک سنگ باید حداقل ۲۰ درصد کوارتز داشته باشد تا گرانیت محسوب شود. متأسفانه، انواع گرانیت سیاه مانند Absolute Black و Black Galaxy این ویژگی را ندارند و در واقع اصلا گرانیتی نیستند.

رنگ تیره گرانیت در واقع گابرو است؛ یک سنگ آذرین درونی که سرشار از آهن و منیزیم است و تمام ویژگی‌های گرانیت‌های واقعی را دارد. به همین خاطر در پروژه‌های ساختمانی مختلف برای بالا بردن کیفیت دکوراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از گرانیت‌های سیاه، لکه‌های سفید کوچکی دارند که لکه‌های کریستالی فلدسپات هستند.

سنگ گرانیت سیاه و سفید

گرانیت سیاه و سفید

برخی از گرانیت‌ها دارای ترکیبی مساوی از سیاه و سفید هستند. این ترکیب رنگ به دلیل مقدار یکسان کوارتز، فلدسپات و آمفیبول است. گرانیت سیاه و سفید معمولا در کانترهای گرانیتی به کار می‌رود.

سنگ گرانیت آبی رنگ

گرانیت آبی

این سنگ گرانیت، رنگ آبی خود را از غلظت بالای سودالیت در سنگ بدست می‌آورد. سودالیت یک ماده معدنی آبی رنگ است که عمدتاً از آلومینوسیلیکات و کلرید سدیم تشکیل شده است. سایر سنگهای آذرین رنگ آبی مانند لارویکیت یا آنورتوزیت نیز اغلب به عنوان نوعی گرانیت آبی شناخته می‌شوند، اگرچه آنها در واقع سنگ‌های گرانیتی نیستند.

سنگ گرانیت آبی هنگامی که به دقت با سایر سنگ‌های گرانیت جفت شود، می‌تواند دکوراسیون اتاق پذیرایی، آشپزخانه و حتی حمام شما را متحول کند.

سنگ گرانیت سبز رنگ

گرانیت سبز

سنگ گرانیت سبز، رنگ خود را از آمازونیت بدست می‌آورد که نوعی فلدسپات پتاسیمی است. لازم به ذکر است گرانیتِ حاوی مقدار زیادی آمفیبول نیز می‌تواند به رنگ سبز تیره تبدیل شود. مانند بسیاری از گرانیت‌های آبی، اغلب گرانیت‌های سبز در واقع گرانیت نیستند. آنها در بیشتر واقع، یک سنگ صابون سبز هستند که به عنوان گرانیت سبز یا نوعی سنگ مرمر حاوی سرپانتین به بازار عرضه می شود زیرا گرانیت سبز واقعی، بسیار کمیاب است.

سنگ گرانیت زرد رنگ

گرانیت زرد

گرانیت زرد، رنگ زرد یا طلایی خود را از مسکویت می‌گیرد که جزء گروه مواد معدنی میکا محسوب می‌شود. برخی از گرانیت‌ها فقط یک رنگ زرد روشن دارند، در حالی که برخی دیگر سایه عمیق‌تری از زرد دارند یا بیشتر به رنگ بژ یا حتی طلایی به نظر می‌رسند.

گرانیت زرد رنگ معمولا رگه‌ها و لکه‌های قهوه‌ای، خاکستری یا مشکی دارد و عموما در دکوراسیون داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سنگ می‌تواند در ساخت میز، کفپوش، کانتر آشپزخانه و … به کار رود و محیطی گرم و جذاب ایجاد کند.

گرانیت خاکستری

رنگ خاکستری این گرانیت به علت وجود نسبت بالای کوارتز است. گرانیت خاکستری، رنگ کاملا خنثی دارد و زمینه آن می‌تواند از خاکستری تیره تا روشن متغیر باشد. این بدان معناست که گرانیت خاکستری تقریبا با تمامی رنگ‌های دکوراسیون سازگاری خواهد داشت.

گرانیت خاکستری معمولا دارای رگه‌ها و لکه‌هایی به رنگ مشکی، خاکستری و سیاه است و در طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی به کار می‌رود.

کاربرد سنگ گرانیت بر اساس رنگ بندی

رنگ زمینه سنگ گرانیت، به طور مستقیم بر نوع کاربرد و محل استفاده از آن در دکوراسیون ساختمان تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال سنگ گرانیت سفید برای روشن و جادار نشان دادن فضا در کفپوش، راه پله، کابینت آشپزخانه و سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از گرانیت سبز روشن در کف پوش و دیوارپوش اماکن مذهبی استفاده می‌شود و گرانیت سبز معمولی و تیره می‌تواند در راه پله، سنگفرش و سنگ پله به کار رود.

گرانیت مشکی عمدتا به عنوان سنگ مزار و همچنین کف پوش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گرانیت قرمز نیز در سنگفرش اماکن مذهبی و گرانیت آبی در سنگ کف آسانسور، سنگ دیوار یا کف لابی ساختمان به کار می‌رود.

محبوب‌ترین رنگ بندی سنگ گرانیت کدام است؟

محبوب‌ترین رنگ بندی سنگ گرانیت به نیاز و سلیقه مشتری بستگی دارد. اما به طور کلی گرانیت سفید، مشکی و خاکستری جزء پرفروش‌ترین رنگ‌های گرانیت در بازار هستند.

رنگ بندی سنگ گرانیت چه تأثیری بر قیمت آن دارد؟

فرایند استخراج و فراوری سنگ گرانیت با توجه به رنگ آن می‌تواند متفاوت باشد. همچنین برخی از رنگ‌های گرانیت نیز دارای معادن معدودی هستند؛ بنابراین جزء گرانیت‌های کمیاب محسوب می‌شوند و قیمت بالاتری دارند. به طور کلی سنگ‌های گرانیت با رنگ تیره گران‌تر از سنگ‌های گرانیت روشن هستند.

جمع بندی

رنگ بندی سنگ گرانیت بسیار متنوع است و دلیل این تنوع بالا، وجود مواد معدنی و کانی‌های مختلف با مقادیر متفاوت در این سنگ می‌باشد. رنگ بندی سنگ گرانیت روی قیمت و کاربرد آن تأثیر می‌گذارد. گرانیت سفید و مشکی به طور گسترده در دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان به کار می‌رود. برخی رنگ‌های گرانیت نظیر آبی و قرمز، کمیاب‌تر هستند و کاربرد کمتری دارند.

با استفاده از دستگاه اسلب اسکنر و سورتر سنگ آیوا می‌توانید رنگ، طرح و جزئیات دقیق سنگ‌ها را مشاهده کنید. استفاده از این دستگاه‌ها برای کارخانه‌های تولیدی سنگ مزایای بسیار فراوانی دارد.

 

عکس استاندارد

در دستگاه اسکنر آیوا برای عکس برداری، از دوربین های کالیبر شده استفاده شده که باعث می شود عکس سنگ با رنگ واقعی آن در شرایط استاندارد کاملا برابر باشد.
با توجه به اینکه احتمال تغییر شرایط نور دستگاه در دراز مدت وجود دارد، اسکنر در ابتدای روز وضعیت نور دستگاه را چک می کند تا در صورت نیاز نسبت به تغییر ال-ای-دی ها اقدام گردد. بدین صورت اسکنر آیوا همیشه رنگ واقعی سنگ را اسکن می کند و اگر یک سنگ توسط دو اسکنر آیوا اسکن شود، عکس آن ها کاملا یکسان خواهد بود.

Standard
|

Standard —