کاربرد سنگ گرانیت در دکوراسیون داخلی منزل و ساختمان

کاربرد سنگ گرانیت در دکوراسیون داخلی منزل و ساختمان

آشنایی با سنگ گرانیت

گرانیت یکی از محبوب‌ترین، قدیمی‌ترین و بادوام‌ترین سنگ‌های طبیعی است که مصارف گسترده‌ای دارد. گرانیت ترکیبی از فلدسپات، بیوتیت، کوارتز و سایر مواد معدنی است. رنگ‌ها و نقش‌های منحصر به‌ فرد این سنگ به دلیل ذوب شدن مواد معدنی به فرم مایع در هنگام تشکیل این سنگ آذرین سخت، شکل گرفته‌اند. رنگ بندی سنگ گرانیت متنوع است و بجز جذابیت زیبایی شناختی خود فوق العاده مستحکم است. همچنین به نگهداری کمی نیاز دارد، ضد آب است و در برابر لکه، خراشیدگی و آتش سوزی مقاوم است. در ادامه مطلب با کاربرد سنگ گرانیت در دکوراسیون داخلی آشنا خواهیم شد.

با استفاده از دستگاه اسکنر سنگ می‌توان جزئیات طرح و رنگ سنگ را بهتر مشاهده کرد. از عکس‌‌های سنگ به دست آمده میتوان برای رندر 3D max استفاده کرد و قبل از اجرا، نتیجه آن را دید. این موضوع برای معماران و مشتریان سنگ‌ها بسیار جذاب و کاربردی است.

بیشتر بخوانید: سورت بندی سنگ چیست؟

مزایا و معایب استفاده از گرانیت در دکوراسیون داخلی

گرانیت دارای مزایای بی شماری است که آن را به یک انتخاب محبوب برای طراحی داخلی تبدیل می‌کند. با این حال، برخی ملاحظات و معایب احتمالی نیز در مورد این سنگ وجود دارد.

مزایای استفاده از گرانیت در طراحی داخلی

مهم‌ترین مزایای استفاده از گرانیت در دکوراسیون داخلی منزل و ساختمان شامل موارد زیر هستند.

  • هنگامی که گرانیت به درستی مهر و موم شود، در برابر لکه‌ها و سایش بسیار مقاوم خواهد بود.
  • به دلیل ظرافت عالی، سختی بی نظیر و مقاومت در برابر سایش، یک ماده ایده آل برای استفاده در فضای داخلی است.
  • گرانیت در رنگ‌های متنوعی وجود دارد. تنوع رنگ و الگوها باعث جذابیت و زیبایی طبیعی این سنگ می‌شود.
  • یکی دیگر از ویژگی‌های گرانیت، مقاومت در برابر آلرژن‌ها و باکتری‌ها است. این سنگ در برابر آب و رطوبت بسیار مقاوم است و از نظر بهداشتی، بهترین گزینه برای کفپوش و میز آشپزخانه محسوب می‌شود.
  • رنگ گرانیت در برابر محو شدن (فرسایش) مقاوم است.
  • نگهداری گرانیت نسبتاً آسان است زیرا سطح بسیار براقی دارد. سطح آن با کمی گردگیری و تی کشیدن می‌تواند تا مدت‌ها براق بماند.
  • در برابر دماهای بسیار بالا فوق العاده مقاوم است. این ویژگی باعث می‌شود که گرانیت یک ماده ایده آل برای استفاده به عنوان میز آشپزخانه باشد. زیرا می‌تواند بدون تغییر سطح در معرض حرارت مستقیم قرار بگیرد.

ملاحظات و معایب احتمالی استفاده از گرانیت در طراحی داخلی

معایب احتمالی گرانیت، بسیار کمتر از مزایای آن است؛ از جمله:

  • گرانیت یک سنگ طبیعی است. بنابراین نمی‌توان کیفیت خوب آن را صد در صد تضمین کرد. سنگ گرانیت بی کیفیت ممکن است به سادگی ترک بردارد.
  • در فصول سرد، گرانیت می‌تواند بسیار سرد باشد.
  • گرانیت یک ماده گران قیمت است زیرا علاوه بر استخراج از معادن و حمل به کارخانه باید به خوبی پرداخت شود.
  • نصب سنگ گرانیت کمی پیچیده و بسیار پر زحمت و زمان بر است و فقط باید توسط افراد متخصص انجام شود.
  • گرانیت بسیار سنگین است بنابراین هزینه حمل و نقل آن افزایش می‌یابد.
  • کاشی‌های گرانیتی براق و مرطوب می‌توانند بسیار لغزنده باشند و ممکن است برای کودکان و بزرگسالان خطر ایجاد کنند.

کاربرد سنگ گرانیت در دکوراسیون داخلی

گرانیت، کاربردهای متعددی در طراحی دکوراسیون داخلی دارد. این سنگ بسیار جذاب است و در صورت استفاده مناسب می‌تواند فضای داخلی منحصر بفردی ایجاد کند. در ادامه با متداول‌ترین کاربردهای سنگ گرانیت در دکوراسیون داخلی آشنا می‌شویم.

سنگ کانتر تاپ گرانیتی

کانترتاپ آشپزخانه گرانیتی 

یکی از رایج‌ترین کاربردهای سنگ گرانیت، استفاده از آن در طراحی میزهای پیشخوان و جزیره‌های آشپزخانه است. تنوع بالای طرح و رنگ سنگ‌های گرانیت باعث می‌شود که علی رغم استفاده گسترده از گرانیت در ساخت کانترتاپ آشپزخانه، نتایج نهایی کاملا منحصربفرد و جدید باشد.

کف پوش گرانیتی

گرانیت یک انتخاب عالی برای کفپوش داخلی ساختمان است زیرا دوام بالایی دارد، به راحتی تمیز می‌شود و در برابر فرسایش مقاوم است. همچنین گرانیت ظاهر بسیار جذابی به محیط می‌بخشد زیرا می‌تواند سطحی صاف و براق ایجاد کند که نور را منعکس می‌‌نماید. شما می‌توانید از سنگ گرانیت برای اتاق نشیمن، اتاق ناهارخوری، اتاق خواب یا راهرو خود استفاده کنید و رنگ و طرحی را انتخاب کنید که با دکوراسیون‌تان مطابقت دارد.

سنگ دیوار و دیوار پوش گرانیتی

سنگ دیوار گرانیتی

گرانیت برای سنگ دیوار نیز به کار می‌رود زیرا دوام و استحکام بالایی دارد، نگهداری از آن آسان است و مقاومت خوبی در برابر رطوبت و گرما دارد. با سنگ گرانیت می‌توانید الگوها و طرح‌های مختلفی روی دیوار ایجاد کنید که ظاهری جذاب و در عین حال طبیعی داشته باشند. استفاده از سنگ گرانیت برای دیوار شاخص (اکسنت وال) یا شومینه بسیار رایج است و بهتر است رنگ و طرحی را انتخاب کنید که مکمل مبلمان و سایر لوازم دکوری شما باشد.

میز ناهارخوری گرانیتی

جذابیت طبیعی گرانیت باعث می‌شود که یکی از بهترین سنگ‌های طبیعی برای طراحی میز ناهار خوری در نظر گرفته شود. درخشش خیره کننده میز ناهارخوری گرانیتی همراه با دوام و استحکام بالا، آن را به یک انتخاب بی عیب و نقص برای طراحان داخلی تبدیل کرده است.

گرانیت برای سنگ پله

گرانیت به علت استحکام و مقاومت بالایی که در برابر ضربه و فرسایش دارد، یک گزینه ایده آل برای سنگ پلکان است. برای کاهش لغزندگی گرانیت در پلکان معمولا از گرانیت‌های پرداخت شده به عنوان سنگ پله استفاده می‌شود. تنوع بالای رنگ، طرح و بافت سنگ گرانیت به شما امکان می‌دهد که سنگ پله گرانیتی را به راحتی با محیط اطراف پلکان و سایر لوازم دکوراسیون هماهنگ کنید.

سینک گرانیتی

سینک گرانیتی

اگرچه کمی غیر متعارف است اما یکی از موارد استفاده نادر از گرانیت در طراحی داخلی، در طراحی سینک‌های گرانیتی است. سینک‌های گرانیتی در برابر آب  مقاوم هستند و نگهداری از آنها آسان است.

روشویی گرانیتی در حمام و دستشویی

تاپس‌ روشویی گرانیتی

تاپس روشویی، یکی دیگر از کاربردهای رایج گرانیت است. ویژگی مقاومت در برابر آب، گرانیت را به بهترین گزینه برای زیباسازی حمام تبدیل می‌کند. تاپس روشویی باعث می‌شود سرویس بهداشتی بزرگتر به نظر برسد و ظاهری شیک و مجلل پیدا کند.

جمع بندی

سنگ گرانیت از مدت‌ها قبل یک انتخاب محبوب برای میزهای آشپزخانه و سرویس بهداشتی بوده است اما امروزه در طراحی دکوراسیون سایر نواحی ساختمان نیز به کار می‌رود. این سنگ به دلیل استحکام بالا، تطبیق پذیری با سایر عناصر و بافت‌ها، تنوع طرح و رنگ و مقاومت در برابر سایش و ضربه جزء پرکاربردترین سنگ‌های طبیعی مورد استفاده در دکوراسیون داخلی محسوب می‌شود.

سنگ گرانیت یک گزینه ایده آل برای ساخت راه پله، کف پوش، تزئین دیوار، کانتر آشپزخانه و … است. اما گرانیت سنگین است که این مسئله می‌تواند حمل و نصب آن را دشوار سازد. با اینحال مزایای استفاده از سنگ گرانیت در دکوراسیون داخلی منزل و ساختمان به مراتب بیشتر از معایب احتمالی آن خواهد بود.

عکس استاندارد

در دستگاه اسکنر آیوا برای عکس برداری، از دوربین های کالیبر شده استفاده شده که باعث می شود عکس سنگ با رنگ واقعی آن در شرایط استاندارد کاملا برابر باشد.
با توجه به اینکه احتمال تغییر شرایط نور دستگاه در دراز مدت وجود دارد، اسکنر در ابتدای روز وضعیت نور دستگاه را چک می کند تا در صورت نیاز نسبت به تغییر ال-ای-دی ها اقدام گردد. بدین صورت اسکنر آیوا همیشه رنگ واقعی سنگ را اسکن می کند و اگر یک سنگ توسط دو اسکنر آیوا اسکن شود، عکس آن ها کاملا یکسان خواهد بود.

Standard
|

Standard —